Kupujete ojetý vůz? Dejte si pozor, abyste nenaletěli. Správnou strategii je třeba zvolit dříve, než vyrazíte do autobazaru a vydáte své peníze. Možná si tedy kladete otázky, jak vlastně správně postupovat? Přinášíme vám odpovědi na ty nejdůležítější z nich.
Jednoznačně kontrolou všech dokumentů. Nechte si předložit veškeré doklady k uvedenému vozidlu a následně je porovnejte se skutečností. Především kontrolujte identifikátory, zejména VIN, případně i číselné označení skel. Součástí kontroly by mělo být i ověření aktuální platnosti STK vozu.
I první vizuální ohledání vozu odhalí mnohé - drobné oděrky i závažné defekty karoserie. Stav interiéru hodně napoví o pečlivosti předchozího majitele vozu.
Určitě si všímejte úrovně profesionality prodejního personálu, sledujte jejich způsob jednání se zákazníky a odborné znalosti.
Informujte se o původu vozidla, o jeho předchozích majitelích, jejich počtu, všimněte si, jestli vozidlo patřilo soukromé osobě nebo firmě a kolik lidí jej užívalo.
Následovat by měla lontrola servisní knížky. Ta je vždy dokladem o tom, v jakém stavo vozidlo aktuálně je a jak se o něj předchozí majitel či majitelé starali. Určitě trvejte na jejím předložení, případně si u jednotlivých záznamů ověřtě jejich pravdivost přímo v daném autoservisu.
Pokud jste si již vybrali konkrétní vůz, začílá ještě důkladnější kolečko prověřování.
Detailně si prostudujte technický průkaz. Pokud vozidlo TP nemá, nebo je vystaven duplikát, buďte mimořádně obezřetní. Zkontrolujte si typ motoru a číslo karoserie (VIN) a při sebemenším podezření na jejich pozměnění vozidlo nekupujte. V případě pochybností můžete nechat vozidlo prověřit prostřednictvím specializovaných firem.
Důkladně se seznamte s technickým stavem vozidla. Při kontrole se soustřeďte na citlivá místa (lemy blatníků, podběhy, svary, odvodňovací kanálky pod kapotami, podlahy, pryžové těsnění). Požadujte kontrolu podvozku s možností prohlédnout si vozidlo na rampě (poloosy, manžety, těsnost, tlumiče, ložiska, trubky a hadice apod.). Zkontrolujte stav výfukové soustavy.
Trvejte na zkušební jízdě - sledujte souměrnost činnosti brzdové soustavy, funkčnost tlumení, vůli řazení a řízení, záběr spojky, chod motoru. Všímejte si ostatních detailů, které Vám mohou napovědět o stáří a opotřebovanosti vozidla, jako jsou například vyhlazený povrch volantu, sešlapané pedály a opotřebované sedačky.
Ověřte a zjistěte si průměrné ceny ojetých vozů prostřednictvím internetové nabídky firem specializovaných na oceňování ojetých vozů (IBS Expert, Eurotax), případně se poraďte se "svým" prodejcem nových či ojetých vozů.
Bez řádně sepsané kupní smlouvy ojeté vozidlo nikdy nekupujte. Jen dobře postavená smlouva je totiž jedinou zárukou, že se v případě potíží domůžete svých práv. Automobil v ní musí být jasně identifikován. V optimálním případě by měl být součástí smlouvy také Zápis o technickém stavu vozidla.
Při nákupu nového vozu je důležité vědět, kolik vás bude stát nový výfuk nebo brzdové obložení. Ještě důležitější je znát tento parametr u ojetého vozu - jen pro orientaci, uvádíme nejchoulostivější komponenty:
U cizích a zvláště "exotických" značek si určitě zjistěte i dostupnost náhradních dílů.